Resumen:
The general objective of this Practical Application Project is to implement creative
strategies for the introduction and positioning of an energy drink in the Quito market, using
the 8 Ps of digital marketing. For its execution, a mixed approach was employed, including
descriptive research, nonexperimental design, cross sectional design, analytical method and
documentary research.
The target population consisted of 2,239,191 inhabitants of Quito, and a sample of
156 persons was determined using a calculation formula. For the collection of information,
techniques such as surveys, observation and interviews were applied.
The results showed that the most consumed brand of energy drinks in Quito is Vive
100, due to overwork fatigue and physical exercise, and the size of most acquired drink
ranges between 300 350 ml. The most relevant factor for consumers when purchasing the
product is the price, and television is the main means by which they know the promotions and
advertising of the brand.
Based on the 8 Ps of digital marketing, various strategies were proposed, including
the design of a new logo, implementation of different payment methods, discounts for
payment on time and purchases in volume of energy drinks, creation of digital platforms,
incentives for staff, flowchart of procedures and training for the customer support team.
Descripción:
El presente Proyecto de Aplicación Práctica tiene como objetivo general implementar
estrategias creativas para la introducción y posicionamiento de una bebida energética en el
mercado de Quito, utilizando las 8Ps del marketing digital. Para su ejecución, se empleó un
enfoque mixto, incluyendo investigación descriptiva, diseño no experimental, diseño
transversal, método analítico e investigación documental.
En ese sentido, la población objetivo estuvo conformada por los 2.239.191 habitantes
de Quito, y se determinó una muestra de 156 personas mediante una fórmula de cálculo. Para
la recolección de información, se aplicaron técnicas como encuestas, observación y
entrevistas.
Los resultados mostraron que la marca más consumida de bebidas energéticas en
Quito es Vive 100, debido al cansancio por exceso de trabajo y al ejercicio físico, y el
tamaño de bebida más adquirido oscila entre 300 350 ml. El factor más relevante para los
consumidores al adquirir el producto es el precio, y la televisión es el medio principal por el
cual conocen las promociones y publicidad de la marca.
En base a las 8Ps del marketing digital, se propusieron diversas estrategias, entre
ellas, el diseño de un nuevo logo, implementación de diferentes métodos de pago, descuentos
por pago puntual y compras en volumen de bebidas energéticas, creación de plataformas
digitales, incentivos para el personal, flujograma de procedimientos y capacitación para el
equipo de atención al cliente.