Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.istvidanueva.edu.ec/handle/123456789/417
Title: Elaboración de muebles a base de resina, como estrategia competitiva y de crecimiento en la “Microempresa Mashwel”.
Authors: Maldonado Zambrano, Carla Valeria
Casa Velasco, Jessica Abigail
Simbaña Quillupangui, Katherine Lisbeth
Keywords: ESTRATEGIA COMPETITIVA
MARKETING MIX
PROCESO DE PRODUCCION
MUEBLES DE RESINA
Issue Date: Mar-2024
Abstract: This practical application project aims to evaluate the feasibility of implementing resin-based furniture manufacturing techniques as a strategy for competitive and sustainable growth in the microenterprise Mashwel in Quito during the year 2024. For its execution, an analysis of the furniture market in Quito must be conducted. In this context, the focus group consisted of 2,889,703 residents of Quito, information provided by the National Institute of Statistics and Censuses (INEC). According to the 2023 Census, a sample of 156 people was determined using a calculation formula. Data collection techniques such as surveys, observation, and interviews were applied. The results showed that the market gaining strength is among young women aged 24 to 34, who are showing significant interest in purchasing resin furniture. For this group of consumers, durability is the most appreciated attribute of resin furniture. Additionally, they are willing to pay between $100 and $300 for a piece of furniture made of this material, indicating a desire to achieve an optimal quality-price ratio. This leads us to develop marketing and product strategies specifically targeted at this consumer segment. Based on the strategies, various factors were proposed, including the design of a resin table prototype, production cost estimation, public sale price analysis, the production process, marketing strategies, and the implementation of business principles.
Description: El presente proyecto de aplicación práctica tiene como objetivo evaluar la factibilidad de la implementación de técnicas de fabricación de muebles a base de resina como estrategia de crecimiento competitivo y sostenible en la microempresa Mashwel en Quito, durante el año 2024. Para su ejecución se debe analizar el mercado de muebles de Quito. En este contexto, el grupo focal consistió de 2’889.703 habitantes residentes de Quito, información que fue proporcionada por el Instituto Nacional de Estadística y Censos (INEC). Según el Censo del año 2023, de los cuales se determinó una muestra de 156 personas mediante la fórmula de cálculo. Para la recolección de información, se aplicaron técnicas como encuestas, observación y entrevistas. Los resultados mostraron que el mercado que está ganando fuerza es entre mujeres jóvenes de 24 a 34 años, quienes están mostrando un importante interés en la compra de mobiliario hecho de resina. Para este grupo de consumidoras, la durabilidad es el atributo más apreciado en los muebles de resina. Asimismo, están dispuestas a pagar entre $100 y $300 por un mueble de este material, lo que indica que buscan obtener una óptima relación calidad-precio. Por lo cual también nos dirige a desarrollar estrategias de marketing y productos dirigidos específicamente a este segmento de consumidores. En base a las estrategias, se propusieron la creación de diversos factores, entre ellas, el diseño de un prototipo de la mesa de resina, estimación de costos de producción, análisis de precio de venta al público, el proceso de producción, estrategias de marketing y la implementación de los principios empresariales.
URI: http://dspace.istvidanueva.edu.ec/handle/123456789/417
Appears in Collections:TS Administración

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CASA VELASCO JESSICA ABIGAIL Y SIMBANA QUILLUPANGUI KATHERINE LISBETH.pdf1,45 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons