Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.istvidanueva.edu.ec/handle/123456789/332
Title: Manejo de entornos virtuales como apoyo en el proceso pedagógico para docentes de sexto año de educación general básica en la asignatura de ciencias naturales del Centro Educativo Intercultural Bilingüe Sumak Kawsay.
Authors: Basantes Paredes, Augusta Carolina
Mora Tandazo, Rony Fernando
Keywords: APOYO PEDAGOGICO
METODOLOGIA DEL APRENDIZAJE
APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO
CIENCIAS NATURALES
Issue Date: Jul-2023
Abstract: The present research project focuses on the usage of virtual environments as a pedagogical support for sixth-grade teachers in elementary school who teach the subject of natural science. Moreover, this research project is done with the objective of grouping presentations, mind maps, and videos on a web page to ease teachers’ teaching process and to improve the learning dynamic of the intercultural bilingual school Sumak Kawsay. The methodology applied in this research project is the active learning approach which is characterized by giving students the leading role, the ones who build their knowledge and are guided by teachers during their learning process. As for scientific support, various literature sources and databases such as Academic Google, scientific journals, and digital books were used to gather scientific information on virtual environments and how to correctly apply them in class. The obtained results were positive, showing that 100% of the surveyed teachers from the aforementioned school point out the importance of the pedagogical accompaniment in the teaching process through various study techniques to promote meaningful learning in students and thanks to the associated strategies of constructivism, more active and dynamic classes are developed that awaken the interest to continue learning. The webpage focused on the subject of natural science is of the utmost importance because it benefits sixth-grade elementary school teachers with tools that catch students’ attention, acquiring relevant knowledge about the various studied topics, easily identifying main and secondary ideas with the aid of mind maps, videos, and slides that generate interest in teaching natural sciences.
Description: El tema de investigación contiene el manejo de entornos virtuales como apoyo pedagógico para los docentes de sexto año de educación general básica de la asignatura de Ciencias Naturales, con el objetivo de agrupar presentaciones, mapas mentales y videos en una página web para facilitar el proceso áulico de los docentes y mejorar la dinámica del aprendizaje del Centro Educativo Intercultural Bilingüe Sumak Kawsay. La metodología aplicada es el aprendizaje activo que se caracteriza por dar el protagonismo a los educandos quienes construyen su propio conocimiento y los guían durante el proceso educativo, para el sustento científico se extrae de varias fuentes de Google Académico, revistas científicas y libros digitales explicando la importancia y la manera correcta de aplicarlo dentro del aula de clases. Los resultados fueron positivos con un 100 %, los docentes encuestados del centro educativo señalan la importancia del acompañamiento pedagógico en el proceso de enseñanza mediante diversas técnicas de estudio para fomentar un aprendizaje significativo en los estudiantes y gracias a las estrategias asociadas del constructivismo se elaboran clases más activas y dinámicas que despiertan el interés de seguir aprendiendo. La página web enfocada en la asignatura de Ciencias Naturales es muy importante por cuanto beneficia a los docentes de sexto año de EGB con instrumentos que llaman la atención de los estudiantes, adquiriendo un conocimiento relevante sobre los distintos temas estudiados, identificando fácilmente las ideas principales y secundarias con la ayuda de mapas mentales, videos y diapositivas que generen interés al impartir la clase de Ciencias Naturales.
URI: http://dspace.istvidanueva.edu.ec/handle/123456789/332
Appears in Collections:T Docencia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MORA_TANDAZO_RONY_FERNANDO.pdf1,98 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons