Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.istvidanueva.edu.ec/handle/123456789/299
Title: Metodologías activas para el proceso de enseñanza aprendizaje, como propuesta innovadora a la educación tradicional.
Authors: Castro Hurtado, Veronica Fernanda
Lima Secaira, Gabriela Eugenia
Parraga Lopez, Kevin Moises
Keywords: METODOLOGIAS ACTIVAS
PROCESOS EDUCATIVOS
APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO
SISTEMA EDUCATIVO
ENSEÑANZA APRENDIZAJE
Issue Date: Jun-2023
Abstract: Nowadays, active methodologies play an indispensable role in the teachinglearning processes, this is due to the constant evolution of teaching, so it has been necessary to implement new techniques, methodologies and teaching strategies that are at the forefront of the general context through which the educational system is going through. The importance of active methodologies lies in the contribution for both teachers and students, since they appear as an alternative to traditionalism and involve the students much more, making them the central base of the teaching-learning process, generating links with what they already knew plus the new knowledge they are obtaining in relation to the experiences of working in an active and participatory way. With the purpose of knowing the direction that this new educational process has been taking, in which greater emphasis is placed on the change of the paradigm of education, for this reason we have worked with a descriptive exploratory approach, which allows us to describe the conditions through which the educational processes go through, in order to propose active methodologies that contribute significantly to the development and integral growth of the students. With respect to the results of the surveys made to the teachers and students of the Efrata Private Educational Unit, it has been determined that for a good educational process to exist, active methodologies must be implemented that develop a significant learning in the students, generating a genuine interest to participate in an active way, obtaining new knowledge in relation to generating different experiences.
Description: En la actualidad, las metodologías activas cumplen un rol indispensable para los procesos de enseñanza - aprendizaje, esto se debe a la constante evolución de la enseñanza, por lo que se ha tenido que implementar nuevas técnica, metodologías y estrategias de enseñanza que vayan a la vanguardia del contexto general por el que atraviesa el sistema educativo. La importancia que tienen las metodologías activas radica en el aporte tanto para docentes como para estudiantes, puesto que aparecen como una alternativa al tradicionalismo e involucra mucho más a los educandos, convirtiéndolos en la base central del proceso de enseñanza - aprendizaje, generando vínculos con lo que ya sabían más los nuevos conocimientos que están obteniendo en relación con las experiencias de trabajar de forma activa y participativa. Con el propósito de conocer la dirección que ha ido tomando este nuevo proceso educativo en el que se hace mayor hincapié al cambio del paradigma de la educación, por este motivo se ha trabajado con un enfoque exploratorio descriptivo, el cual permite describir las condiciones por las que los procesos educativos atraviesan, con el fin de proponer metodologías activas que aporten significativamente al desarrollo y crecimiento integral de los estudiantes. Con respecto a los resultados de las encuestas realizadas a los docentes y estudiantes de la Unidad Educativa Particular Efrata, se ha determinado que para que exista un buen proceso educativo se deben implementar metodologías activas que desarrollen un aprendizaje significativo en los educandos, generando un interés genuino por participar de forma activa, logrando obtener nuevos conocimientos en relación con el generar experiencias diferentes.
URI: http://dspace.istvidanueva.edu.ec/handle/123456789/299
Appears in Collections:PROYECTOS DE APLICACION PRACTICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LIMA_SECAIRA_GABRIELA_EUGENIA-PARRAGA_LOPEZ_KEVIN_MOISES.pdf2,08 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons