Abstract:
The research topic is the application of the eclectic method for the development of reading
and writing, with the objective of applying techniques for the improvement of the teachinglearning of reading and writing in the students of the second year of basic general education at
the school 15 de Diciembre, in the school year 2021 2022.
The methodology applied was descriptive, bibliographic documentary, extracting
information from research sources: Scielo, Dialnet, Lifeder, Slideshare, Google academic,
scientific journals and digital books, obtaining a reliable scientific support with which I
explain the adherence of the eclectic method in the teaching of reading and writing; an
interview was applied by entering data in a questionnaire and observation with a checklist as
research techniques.
The application of the methods in the teaching process is very important; children
easily acquire knowledge with didactic activities, that is, they learn reading and writing in an
autonomous and playful way, contributing to meaningful learning. At the same time, they will
easily identify what they have learned and increase their reading and writing skills,
facilitating with this didactic guide the teachers executing these activities of this research.
Description:
El tema de investigación es la aplicación del método ecléctico para el desarrollo de la
lectoescritura, con el objetivo de aplicar técnicas para el mejoramiento de la enseñanza aprendizaje de la lectura y escritura en los estudiantes de segundo año de educación general
básica de la Unidad Educativa 15 de Diciembre, en el año lectivo 2021 2022.
La metodología aplicada fue descriptiva, bibliográfica documental, extrayendo
información de fuentes investigativas: Scielo, Dialnet, Lifeder, Slideshare, Google
académico, revistas científicas y libros digitales, obteniendo un sustento científico fiable con
el que explico la adherencia del método ecléctico en la enseñanza de la lectoescritura; se
aplicó una entrevista ingresando datos en un cuestionario y la observación con una lista de
cotejo como técnicas de investigación.
La aplicación de los métodos en el proceso de enseñanza es muy importante, los niños
adquieren fácilmente los conocimientos con actividades didácticas, es decir, aprenden la
lectoescritura de manera autónoma y jugando, contribuyendo en los niños un aprendizaje
significativo. A la vez, identificaran fácilmente lo aprendido e incrementaran su capacidad de
lectura y escritura, facilitando con esta guía didáctica a los docentes ejecutando estas
actividades de esta investigación.