Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.istvidanueva.edu.ec/handle/123456789/298
Title: Propuesta para el diseño de políticas y procesos de crédito y cobranza para la empresa Idima Cia. Ltda.
Authors: Alvarado Paucar, Yesenia Elizabeth
Cabezas Cabezas, Patricia Daniela
Keywords: CREDITO
COBRANZA
CARTERA VENCIDA
POLITICAS DE CREDITO
MOROSIDAD
Issue Date: Jul-2023
Abstract: The purpose of this research work is to present a proposal for the design of credit and collection policies and processes for the company IDIMA CIA LTDA, establishing theoretically that the Credit Department is responsible for organizing and executing account management decisions in order to achieve the departments goals. Prior and subsequent to the credit sale, the area ensures that the payment conditions are made as quickly as possible, keeping a continuous record of the valuation process of the company's portfolio, consequently reference is made to the use of a qualitative methodology, descriptive with the use of the application of a survey to know the internal functioning of the institution with a focus on the functions and persons responsible for the credit and collection department, On the other hand, through the information provided by the institution it is highlighted that the collection management is not adequate since the weekly reports reflect a considerable decrease for the period from February to April of the year under study. Finally, the different credit and collection guidelines for the company IDIMA CÍA LTDA are presented, for the improvement of the collection strategies that allow the effective collection of those accounts that have more than 90 days without collection.
Description: El presente trabajo investigativo, tiene como finalidad plantear una propuesta para el diseño de políticas y procesos de crédito y cobranza para la empresa IDIMA CIA LTDA, dejando establecido de forma teórica que el departamento de Crédito es el delegado de organizar y ejecutar las decisiones de administración de cuentas para lograr las metas del departamento. Previo y posterior de la venta a crédito, el área se asegura que las condiciones de pago se efectúen lo más rápido, manteniendo un registro continuo del proceso de valoración de la cartera de la empresa, consecuentemente se hace referencia al uso de una metodología de carácter cualitativo, descriptivo con el uso de la aplicación de una encuesta para conocer el funcionamiento a nivel interno de la institución con enfoque en las funciones y personas responsables del departamento de crédito y cobranza, por otra parte a través de la información proporcionada por la institución se destaca que la gestión de cobranza no es la adecuada ya que los reportes semanales reflejan una disminución considerable para el periodo de febrero hasta abril del año de estudio, finalmente se presenta los diferentes lineamientos de crédito y recaudo para la empresa IDIMA CÍA LTDA, para el mejoramiento de las estrategias de cobranza que permitan la recolección de manera efectiva de aquellas cuentas que poseen más de 90 días sin cobrar.
URI: http://dspace.istvidanueva.edu.ec/handle/123456789/298
Appears in Collections:PROYECTOS DE APLICACION PRACTICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CABEZAS_CABEZAS_PATRICIA_DANIELA.pdf750,92 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons