Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.istvidanueva.edu.ec/handle/123456789/232
Title: | La violencia intrafamiliar durante el confinamiento por Covid 19 y la implicación en el desempeño académico de los estudiantes del 10mo Año de la Escuela de Educación Básica Enma Vaca Rojas en la ciudad de Quito en el Primer Quimestre del Año Escolar en el Año Lectivo 2021- 2022. |
Authors: | Ainoca Chamorro, Daysi Alexandra Andrade Carrasco, Lissetthe Cumanda |
Keywords: | VIOLENCIA INTRAFAMILIAR CONFINAMIENTO POR COVID 19 DESEMPEÑO ACADEMICO |
Issue Date: | Jul-2022 |
Abstract: | The general objective of this research is to determine the effects of domestic violence during COVID 19 confinement and its implication in the academic performance of 10th grade students of the Enma Vaca Rojas elementary school in the city of Quito during the first quarter of the 2021 2022 school year. The methodology is based on a quantitative approach with an explanatory descriptive level, under a bibliographic documentary modality. With a probabilistic sample design, obtaining a sample of 42 students. The survey was applied to them as a technique of data relation by means of the questionnaire as an instrument, which contains 20 closed questions. As a result, a considerable percentage stated that during the period of confinement they did not feel encouraged to continue fulfilling their school responsibilities, due to the family environment they are part of, as well as the change from face to face to virtual education that they had to assume and that modified their educational activities in general. The main conclusion is that domestic violence during the COVID 19 confinement caused a series of effects on the academic performance of the 10th grade students. This is due to the fact that some of the students reported limited support from their families in their learning processes. In addition, to feeling demotivated to continue with their studies because of the violent behaviors they received at home. |
Description: | La presente investigación ostenta como objetivo general, determinar los efectos de la violencia intrafamiliar durante el confinamiento por COVID 19 y la implicación en el desempeño académico de los estudiantes del 10mo año de la escuela de educación básica Enma Vaca Rojas en la ciudad de Quito en el primer quimestre del año escolar 2021 2022. La metodología, se basa en un enfoque cuantitativo con un nivel descriptivo explicativo, bajo una modalidad documental bibliográfica. Con un diseño muestral probabilístico, obteniendo una muestra de 42 estudiantes. A quienes se les aplicó la encuesta como técnica de relación de datos por medio del cuestionario como instrumento, el cual contiene 20 preguntas cerradas. Obteniendo como resultado un porcentaje considerable manifestó que durante el período de confinamiento no se sintieron con los ánimos necesarios para seguir cumpliendo con las responsabilidades de la escuela, a causa del ambiente familiar del que son parte, así como del cambio de educación presencial a virtual que tuvieron que asumir y que modificó sus actividades educativas de manera general. Como principal conclusión se indica que la violencia intrafamiliar durante el confinamiento por COVID 19 provocó una serie de efectos en el desempeño académico de los estudiantes del 10mo. Esto se debe a que una parte de los estudiantes manifestaron contar con un apoyo limitado de sus familiares en sus procesos de aprendizaje, además de sentirse desmotivados por continuar con sus estudios a causa de las conductas de violencia que recibieron en su hogar. |
URI: | http://dspace.istvidanueva.edu.ec/xmlui/handle/123456789/232 |
Appears in Collections: | T Docencia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ANDRADE CARRASCO LISSETTHE CUMANDA.pdf | 981,32 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License