Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.istvidanueva.edu.ec/handle/123456789/177
Title: Aplicación de herramientas interactivas para el mejoramiento de la enseñanza aprendizaje de nociones básicas en inicial dos.
Authors: Contero Roman, Natalia Estefania
Chicaiza Pasato, Evelyn Michelle
Keywords: HERRAMIENTAS DIGITALES
NOCIONES BASICAS
INICIAL DOS
HERRAMIENTAS INTERACTIVA
Issue Date: Mar-2022
Abstract: The research topic is the application of interactive tools for the improvement of the teaching and learning of basic notions, where the general objective is to use digital applications through the use of Apps for the improvement of the teaching and learning of basic notions in children of the Paul Dirac Educational Unit in the school year 2020-2021. The methodology applied was documentary, because it was consulted in several sources such as Redalyc, Scielo, Dialnet, Google academic, scientific journals and digital books, to have a scientific support; descriptive, because it was explained how the Apps are adhered in the teaching of basic notions, two research techniques were applied with their respective instruments, these were the interview with a questionnaire and the observation with its checklist. The results were positive since 80% of the teachers agreed with the use of digital tools for the process of teaching and learning basic notions, and through the use of interactive applications, 90% of the children learned the notions faster. The application of interactive tools in the teaching process is very important, since children easily acquire knowledge with what they like, that is to say, they will learn the basic notions in an autonomous and playing way, this will achieve in children a significant learning. At the same time, they will easily identify what they have learned and thus they will increase their capacity for imagination and creativity. On the other hand, for teachers it is a great contribution since it facilitates their work.
Description: El tema de investigación, es la aplicación de herramientas interactivas para el mejoramiento de la enseñanza aprendizaje de nociones básicas, donde se tiene como objetivo general, utilizar aplicaciones digitales mediante el uso de App para el mejoramiento de la enseñanza aprendizaje de nociones básicas en niños de inicial dos de la Unidad Educativa Paul Dirac, en el año lectivo 2020-2021. La metodología aplicada fue la documental, porque se consultó en varias fuentes como es Redalyc, Scielo, Dialnet, Google académico, revistas científicas y libros digitales, para tener un sustento científico; descriptiva, porque se fue explicando cómo se adhiere las App en la enseñanza de nociones básicas, se aplicó dos técnicas de investigación con sus respectivos instrumentos, estos fueron la entrevista con un cuestionario y la observación con su lista de cotejo. Los resultados fueron positivos ya que el 80 % de los docentes estaban de acuerdo con la utilización de herramientas digitales, para el proceso de enseñanza aprendizaje de las nociones básicas, y mediante el transcurso de la utilización de las aplicaciones interactivas el 90 % de los niños aprendieron las nociones más rápido. La aplicación de herramientas interactivas en el proceso de enseñanza, es muy importante, ya que los niños adquieren fácilmente los conocimientos con lo que les gusta, es decir ellos van a aprender las nociones básicas de manera autónoma y jugando, esto logrará en los niños un aprendizaje significativo. A la vez, irán identificando fácilmente lo aprendido y así irán incrementando su capacidad de imaginación y creatividad, por otro lado, para los docentes es un gran aporte ya que facilita su trabajo.
URI: http://dspace.istvidanueva.edu.ec/handle/123456789/177
Appears in Collections:T Docencia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CHICAIZA PASATO EVELYN MICHELLE.pdf2,46 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons