Abstract:
Due to the changing needs of the humans, organizations are forced to
continuously improve, that is why this research has to develop a marketing plan to
contribute to the positioning of personalized casings with lenticular technology
from the company Arte WG in the Pichincha province, Arte WG is a new company
that launched an innovative product on the market in December 2020 and which in
turn faced the problem that usually affects entrepreneurs in our country, which is
not having an established plan for marketing, for this an internal and external
analysis was carried out to identify each of this strengths, opportunities, weaknesses
and threats. In its development, a mixed approach was carried out, analyzing the
data in a quantitative and qualitative way, descriptive research was used since its
purpose is to detail the characteristics that consumers should have, and exploratory
research that allows analyzing a problem and propose a solution. To determine the
type of strategies to be implemented in the marketing plan, a survey was carried
out, which allowed knowing the positioning that the product had in the community,
the data obtained in said investigation were used to design marketing strategies that
allowed the company to increase its sales, publicize the existence of personalized
carcasses in the market, satisfy the wishes of the most demanding customers, and
even sold carcasses wholesale with merchants from Los Tsáchilas province and
also with merchants of carcasses in the south of Quito.
Description:
Debido a las cambiantes necesidades del ser humano, las organizaciones se
ven obligadas a mejorar continuamente, es por ello que esta investigación tiene
como finalidad elaborar un plan de marketing para contribuir en el posicionamiento
de carcasas personalizadas con tecnología lenticular de la empresa Arte WG en la
provincia de Pichincha, Arte WG es una empresa nueva que lanzo un producto
innovador al mercado en diciembre del año 2020 y que a su vez se enfrentó a la
problemática que usualmente afecta a los emprendedores de nuestro país, que es no
tener establecido un plan de marketing, para ello se realizó un análisis interno y
externo para identificar cada una de sus fortalezas ,oportunidades, debilidades y
amenazas. En el desarrollo del mismo se realizó un enfoque mixto analizando los
datos de manera cuantitativa y cualitativa, se empleó la investigación descriptiva ya
que la finalidad de esta es pormenorizar las características que deben poseer los
consumidores, y la investigación exploratoria que permite analizar un problema y
plantear una solución. Para determinar el tipo de estrategias a implementar en el
plan de marketing se realizó una encuesta, misma que permitió conocer el
posicionamiento que el producto tenía en la comunidad, los datos obtenidos en
dicha investigación se utilizaron para diseñar estrategias de marketing que le
permitieron a la empresa incrementar sus ventas, dar a conocer la existencia de
carcasas personalizadas en el mercado, satisfacer los deseos de los clientes más
exigentes, e inclusive se concretó la venta al por mayor de las carcasas con
comerciantes de la provincia de los Tsáchilas y también con comerciantes de
carcasas en el sur de Quito.