Resumen:
This research project was done at El Mirador del Panecillo in the city of Quito with
the purpose of implementing tourist information material aimed at foreigners, in
English and Spanish, promoting the economic activation of the place. For this, in the
first place, this work focuses on the conceptual or theoretical study of the tourist field
that allows us to know about the activity and how it is currently handled, focused on
foreign needs and demand. In the design of the proposal, the implementation
alternatives are detailed, taking into account the research methods carried out such as
field observation and bibliographic articles, highlighting the results of qualitative and
quantitative studies from interviews and surveys, which allow us to know the
experiences more favorable for the viability of the project, determining in different
analyzes the effectiveness of the proposal.
The main informative material was developed based on the search for information of
interest to the viewpoint and the lack of bilingual information that currently lacks
these cultural and historical attractions such as the Shungoloma handicrafts market,
the monument of the Virgin and La Olla del Panecillo with its origin and function in
Inca times that generate heritage value and is of tourist interest. Finally, the
implementation of the informative material is presented in the form of an infographic
and a brochure, in order to be practical, dynamic and didactic for the tourist´s eyes,
as a means of dissemination and promotion that was received in a pleasant way,
emphasizing the leisure activities that allow the enjoyment and delight of the
viewpoint that highlights the effort to improve customer service and attention
Descripción:
Este proyecto de investigación realizado en el Mirador del Panecillo en la ciudad de
Quito tiene como propósito la implementación de material informativo turístico
dirigido a extranjeros, en inglés y español, promoviendo la activación económica del
lugar. Para ello, en primer lugar este trabajo se enfoca en el estudio conceptual o
teórico del ámbito turístico que nos permite conocer sobre la actividad y cómo se
maneja en la actualidad, enfocado en las necesidades y demanda extranjera. En el
diseño de la propuesta se detallan las alternativas de implementación, teniendo en
cuenta los métodos de investigación realizados como la observación de campo y
artículos bibliográficos, resaltando los resultados de los estudios cualitativos y
cuantitativos de entrevistas y encuestas, que nos permiten conocer las experiencias
más favorables para la viabilidad del proyecto, determinando en diferentes análisis la
eficacia de la propuesta.
El material informativo destacado se desarrolló apoyado en la búsqueda de
información de interés del mirador y la falta de información bilingüe del que carece
en la actualidad estos atractivos culturales e históricos como son el mercado
Shungoloma de artesanías, el monumento de la Virgen y de la Olla del Panecillo con
su origen y función en épocas incaicas que generan valor patrimonial y es de interés
turístico. Finalmente la implementación del material informativo se presenta en
forma de infografía y folleto, con la finalidad de ser práctico, dinámico y didáctico a
los ojos del turista, como medio de difusión y promoción que fue recibido de manera
agradable, enfatizando las actividades de ocio que permiten el disfrute y deleite del
mirador que resalta el esfuerzo por mejorar el servicio y atención al cliente