Resumen:
Currently, every organization is focused on optimizing and improving their processes for having
a better positioning of their products for the sole purpose of reaching more clients and thus
increasing their company profitability. In addition, the present research project is emphasized on
elaborating a marketing plan for the brand “Canape” which belongs to “Importadora Alimenticia
Continental Grains Contgrains S.A” with the objective of designing strategies and actions plans
which will be of the utmost importance to improve the market positioning of all the products
created by the aforementioned brand which will meet all the clients’ needs and requirements, for
that reason, a mixed research method was applied in this project that allows the researcher to
analyze all the data coming from both quantitative and qualitative sources, in consequence, the
researcher applied diverse data collection techniques such as the interview which was applied to
every employee, a survey which aim was the company’s current clientele, and a SWOT analysis
aiming at identifying both internal and external factors that influence the company environment.
Furthermore, a descriptive research methodology was applied which purpose is to describe every
possible characteristic regarding this research project, another type of research methodology
applied to this research project is known as bibliographic research which analyses how a
marketing plan, in optimal conditions, is supposed to be applied. In addition, an explanatory
research approach was also applied which purpose was to detail every information gathered and
to propose solutions to all discovered flaws. Hence, during the market research all the results
obtained suggested that every inner client is not capable of providing a quality service to every
client. For that reason, with the objective of providing a solution to every weakness and
strengthen the commercialization process, this project was oriented to the four elements of
Marketing Mix.
Descripción:
Actualmente las organizaciones están enfocadas en optimizar y mejorar sus procesos para tener
un posicionamiento privilegiado de sus productos, captando más clientes y por ende que sus
empresas sean más rentables. Por consiguiente, la presente investigación se enfatizó en la
elaboración de un plan de marketing para la marca ¨Canapé¨ perteneciente a la Importadora
Alimenticia Continental Grains Contgrains S.A., con el objetivo de diseñar estrategias y acciones
que permitan mejorar el posicionamiento de los productos pertenecientes a dicha marca,
satisfaciendo las necesidades y requerimientos de los clientes, por tanto, se aplicó un método de
investigación con un enfoque mixto, este permite el análisis de datos cuantitativos y cualitativos,
para ello se aplicó la técnica de la entrevista al personal de la empresa, encuesta a la muestra
conformada por los clientes de la empresa y observación a la empresa entorno a las 4p´s del
marketing, además de un análisis FODA para identificar los factores internos y externos que
inciden en el entorno de la empresa. También se hizo uso de la investigación descriptiva, esta
permite describir las características concernientes a la investigación, otro tipo de investigación
aplicada fue la bibliográfica, analizando cómo se debe plantear un plan de marketing en
condiciones óptimas. También se aplicó la investigación explicativa detallando la información
encontrada y proponiendo soluciones a las falencias encontradas. En la investigación de mercado
se obtuvo como resultado que los clientes internos no se encuentran capacitados para brindar un
servicio de calidad al cliente. Con la finalidad de dar solución a las debilidades encontradas y
fortaleciendo el proceso de comercialización, se orientó el proyecto a los cuatro elementos del
marketing mix.